Božena

Sen o prvenství a marné slávě

 

I rostla, rostla, troufala si
i na letadlo usednout,
však vzletět?

Něžné dobové zpracování příběhu první české pilotky, která mnoho věcí chtěla, ale méně jich skutečně dokázala. Příběh snílka, který nikdy neztratil víru ve vlastní schopnosti a odhodlání, nikdy nepřišel o životní energii a vedle budování vlastní kariéry bojoval za ženská práva a lepší životní úroveň. Nejvíce však snila o létání: ,,Marně se brániti proti nadšení, které se mně vždy znovu zmocní ve výši...‘‘

Kdo by dokázal odolat snění o překonávání výšin a světových rekordů!

A o čem sníte vy?

Holektiv, fungující od roku 2016 ve složení – Karolína Křížková, Eva Stará, Andrea Vykysalá – propojuje ve svých projektech žánry současného tance, divadla a nového cirkusu. Ani Božena není výjimkou. Po poslední úspěšné inscenaci Lov, na kterém Holektiv spolupracoval s Bratry v tricku se vrací toto dívčí trio zpět k ženštějšímu tématu.

 

  • Koncept, interpretace: Eva Stará, Andrea Vykysalá, Karolína Křížková
  • Hudba: Julie Lupačová
  • Scénografie: Matěj Forman
  • Kostýmy: Marianna Stránská
  • Světelný design: Jiří Zewll Maleňák
  • Zvuk: Niels Doucet
  • Výroba scény: Petr Pasler
  • Supervize: Martin Kukučka
  • Plakát: Marianna Dvořáková
  • Foto: Dita Havránková
  • Koproducent: La Fabrika
  • Za podpory: HAMU, La Fabrika, Cirqueon, Cooltour, KinoNekino, Státní fond kultury ČR, Ministerstvo kultury ČR, Art District Praha 7 a Magistrát hlavního města Praha
  • Poděkování: Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi a Matěj Kiss
  • : Vhodné pro děti od 5-ti let.
  • trailer Božena
  • Stáhnout technický rider Božena

Termíny představení

2020
Božena
2019
2020

Recenze

Nina Vangeli
www.divadelni-noviny.cz
Holektiv Andrey Vykysalé, Evy Staré a Karolíny Křížkové je již zavedenou, jakkoli velmi mladou novocirkusovou skupinou dam, vzešlých z taneční konzervatoře Duncan Centre, které se během následného studia na AMU zamilovaly do nového cirkusu. Po posledním projektu Lov, který uvedly společně s Bratry v Tricku, nyní představily v alternativním prostoru La Fabrika další inscenaci pod názvem Božena, v níž opět rozehrávají nostalgicko-naivistickou a romantizující poetiku. Podtitul by mohl znít Sny o létání. Titulní postavou je první česká pilotka ze začátku dvacátého století Božena Gabriela Vítězslava-Viktorie Laglerová z pražských Vinohrad. Když jí nemoc překazila operní dráhu, začala se tato protofeministka, bojující za ženská práva, věnovat aviatice. Ústředním motivem inscenace je konstruování letadla a opakované pokusy o vzlétnutí; odtud je to na scéně samá kladka, samý tah, mechanické divadlo. Inscenace se vyznačuje lehce naivistickou, dobově zabarvenou poetikou, která mu sluší. Vejdou se do ní i papírové vlaštovky či plastová letadélka, která si „tři Boženy“ (je to role přenosná) vyměňují s publikem. Evokace obrazu Celníka Rousseaua Malířův ztracený ráj se spící dívkou v popředí, k níž z lesa v pozadí přicházíkouzelník hrající na dudy, završuje výtvarný design a spoluvytváří poetickou atmosféru počátku dvacátého století. Rousseau tento obraz okomentoval verši: Jadwiga ve snu plném krásy / usnula. Náhle jako vzlyk /zaslechla dudy, na něž hrá si / on dobře smýšlející kouzelník. / Zatímco luna planouc v kraji / zrcadlí zeleň na květech / divocí hadi naslouchají / kouzelným nápěvům dud těch. V tematickém prostoru snů o létání se mohou jistě šťastně uplatnit prostředky nového cirkusu. Všechna čísla jsou velmi přirozeně vkomponována do celkového obrazu příprav zanícené, umanuté, ač mnohokrát zklamávané pilotky k závěrečnému triumfálnímu vznesení. Ženskost akrobatek oblečených do khaki kombinéz mechaniků podtrhují drobné kostýmní detaily – třeba zářivě bílé úpravné límečky. Čistě holčičí „holektiv“ si musí vystačit bez chlapů, včetně zvedaček a dalších silových kousků. A tak opakovaně můžeme vidět pyramidy, kdy jedna z dívek nese na ramenou zbylé dvě (nebo alespoň jednu). Divák je vystavován zkoušce při nezvyklém pohledu na dívky v silové roli; bojíme se o ně, když jim na ramenou stojí dvě další akrobatky, a pochopitelně nejenom stojí. Nejobvyklejším „untermanem“ je Eva Stará; stejně silná jako ohebná a půvabná. Akrobatické kompozice, založené na balanci a síle, jsou vtipné a vyvolávají nejen obdiv, ale i úsměv. Přes všechny expertní a silové kousky je celé provedení nenucené a trochu poťouchlé. Publikum přijalo premiéru velmi příznivě.