Study

„Kdo není schopen mít podíl studu a spravedlnosti, má být usmrcen jako nákaza obce.”
– (Platón)

Hartl a Hartlová definují emoci studu jako reakci na provinění či porušení normy nebo pravidla. Zimbardo a Hendersonová podávají výčet symptomů, kterými se stydlivé reakce projevují na fyziologické úrovni: zrychlený srdeční tep, sucho v ústech, pocení kůže. Stud má širší psychologickou bázi, v užším pojetí lze rozlišit stud sexuální, morální a sociální. Pro zážitek studu je podstatná konfrontace osobního nedostatku či neúspěchu se sociálním okolím; stud je spojen s vědomím veřejné ztráty kompetence, důvěry, ztrapněním se apod. Soukromý stud je vždy jen stud morální, stud za sebe sama.

  • Koncept, interpretace: Andrea Vykysalá, Karolína Křížková, Eva Stará
  • Hudba: JAK - Matěj Coufal & Julie Lupačová
  • Světelný design: L'non
  • Kostýmy: Barbora Procházková
  • Scéna: Anežka Kalivodová
  • Foto: Vojtěch Brtnický
  • Supervize: Tomáš Měcháček
Představení je v roce 2017 součástí projektu Nová síť

Termíny představení

2017
2019
Study
2017
  • Monday
    16/1
    19:30
    La Fabrika – Praha
  • Thursday
    19/1
    19:00
    Cooltour – Ostrava
  • Friday
    20/1
    10:00
    Cooltour – Ostrava
  • Tuesday
    28/2
    16:00
    La Fabrika – Praha
    v rámci festivalu Malá Inventura
  • Wednesday
    1/3
    10:00
    La Fabrika – Praha
  • Monday
    20/3
    19:30
    La Fabrika – Praha
  • Tuesday
    21/3
    10:00
    La Fabrika – Praha
  • Saturday
    8/4
    12:00
    La Fabrika – Praha
    v rámci festivalu Česká taneční platforma
  • Monday
    24/4
    19:30
    La Fabrika – Praha
  • Tuesday
    25/4
    10:00
    La Fabrika – Praha
  • Tuesday
    2/5
    20:00
    Moving Station – Plzeň
  • Thursday
    18/5
    18:00
    Zazerkalie Teatr – Saint Petersburg, Russia
    v rámci festivalu My Mime 2017
  • Sunday
    4/6
    14:00
    Šapitó – Trutnov
    v rámci festivalu CirkUff
  • Monday
    19/6
    19:30
    La Fabrika – Praha
  • Tuesday
    20/6
    10:00
    La Fabrika – Praha
  • Wednesday
    21/6
    10:00
    La Fabrika – Praha
  • Saturday
    30/9
    20:00
    DIOD – Jihlava
    v rámci festivalu Malá Inventura
2016
2019

Recenze

Alexej Byček
Taneční aktuality
Eva Orcígrová
Taneční zóna
(…) Tři postavy byly hned od začátku plné kontrastů. Vědoma hra s tímto kontrastem velmi prospěla tvaru inscenace. Tato jistota jim navíc pomohla směřovat téma od zkoumání studů ještě dál, k momentům (záměrné) trapnosti anebo otázce dominance. Vše bylo řešeno velmi fyzicky. Když se jedna z drobnějších interpretek chtěla nad druhou vyvýšit, činila tak lezením na svoji větší spoluhráčku, až se nakonec po Evě Staré „vozily“ obě, aniž by ona působila nějak ztrápeně nebo zatíženě. Šlo o další vyvedený kontrast a zdánlivá lhostejnost při provádění některých akrobatických akcí povyšovala představení nad úroveň běžných studentských počinů. (…) Co je na inscenaci velmi cenné, je práce s jednoduchostí. Již množství herců i tanečníků, a to nejen dnes, mělo tento „geniální“ nápad, totiž reflektovat některé důležité téma za použití pouze jednoduchých výrazových prostředků. Jen málokdy se však vidí zdařilé provedení této idey. V tomto případě nicméně publikum cítilo většinu času sinterpretkami a vyjevené situace, kontrasty a hry z divadelního hlediska naprosto fungovaly. (…) Study mají krásný výsledný tvar. Představení zabírá svou originální, nezvyklou jednoduchostí a s prvky tance, nového cirkusu a mimu může rozšířit obzor a zaujmout i široké publikum.
(…) Tanečnice využívají svých rozdílných pohybových schopností a kvalit. (…) V akrobatických číslech stojí Andrea trochu stranou, její snaha zapojit se ale dává vzniknout komickým situacím. Pobaví především scéna, ve které se Andrea s Karolínou – obě maličké – trumfují, která je vyšší. Karolína to vyřeší snadno, vyleze Evě na ramena. Andrea se marně snaží vyšplhat za ní, když se ale pak dívky opět sejdou na zemi, má navrch, asi o půl čela. (…) Tolik prostoru popisu tělesné stavby performerek je věnováno proto, že na nich Study prakticky stojí. Studentky jsou si vědomy svých rozdílných možností a dokáží je propojit v jeden celek. Dobře pracují s prostorem i jedinou rekvizitou – šálou, kterou nepoužívají jen coby akrobatické náčiní. Co je ale zvlášť u studentů vzácné je schopnost nadhledu a sebeironie. Performerky evidentně baví i samy sebe a dokážou svoje nadšení přenést do hlediště.